• Szkoła promująca zdrowie

      02.09.2025 19:22

      Szkoła Podstawowa Nr 44 w Gdyni jest szkołą promującą zdrowie. W szkole stwarzane są warunki do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu, realizowane są działania zmierzające do poprawy samopoczucia i zdrowia naszych wychowanków. Kształtujemy u dzieci potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie poprzez edukację uczniów, rodziców i personelu w zakresie żywienia i aktywności fizycznej. Szkoła od wielu lat promuje zasady zdrowego stylu życia i podejmuje liczne działania w zakresie edukacji zdrowotnej. Naszymi działaniami wpisujemy się w założenia Szkoły Promującej Zdrowie.

      Definicja szkoły promującej zdrowie:

      Szkoła promująca zdrowie to placówka, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
      - systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
      - wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie

      Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie

      Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo szeroki zakres działań, różnorodność potrzeb i priorytetów szkół funkcjonujących w odmiennych kulturach i warunkach, trudno ustalić jedną definicję SzPZ. Obecnie w sieci Szkół dla Zdrowia w Europie (Schools for Heath In Europe – SHE) przyjmuje się eko-holistyczny model szkoły promującej zdrowie.

      Zakłada on istnienie powiązanych wzajemnie ze sobą pięciu kluczowych elementów „wewnątrz” szkoły oraz oddziaływanie czynników zewnętrznych, związanych z legislacją, polityką i inicjatywami w resorcie zdrowia i edukacji na poziomie międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym. Wskazuje to, że działania dla tworzenia SzPZ nie mogą ograniczać się do samej szkoły, lecz muszą być powiązane i wspierane przez resorty edukacji i zdrowia na różnych poziomach. Aktualnie w krajach należących do SHE istnieje zróżnicowane podejście i różnorodne modele SzPZ. Szkoła promująca zdrowie jest raczej procesem dokonującym się w określonym kontekście, a nie efektem wdrażania ogólnie ustalonych zasad. Każdy kraj wypracowuje swój model SzPZ w zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń.

      W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom.

      Przyjęto, że:

      Szkoła

      - Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
      - Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują.
      - Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.

      Promująca

      - Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. 
      - Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.

      Zdrowie

      - Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
      - Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.

      Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.

      Standardy Szkoły Promującej Zdrowie

      Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone
      w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach
      prawnych i ponadto:

      1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
      2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
      3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
      4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

      Głównym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest stworzenie warunków i podejmowanie działań sprzyjających samopoczuciu społeczności szkolnej oraz podejmowanie przez nich działań na rzecz zdrowia własnego i zdrowia innych ludzi, a także tworzenie zdrowego środowiska w szkole i poza nią. Plan pracy Zespołu ds. Promocji Zdrowia na rok szkolny 2023/2024 jest sukcesywnie wdrażany.
      Celem działań w zakresie promocji zdrowia w naszej szkole jest podniesienie poziomu aktywności fizycznej uczniów, poprawa sposobu żywienia, monitorowanie stanu zdrowia (badania profilaktyczne), dbanie o dobre samopoczucie psychiczne, nawiązywanie przyjaznych kontaktów międzyludzkich, współpraca ze środowiskiem lokalnym w zakresie sportu, promocji zdrowia, włączanie się do akcji charytatywnych, budowanie poczucia bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery. Promocja zdrowia to również dbanie o środowisko, które nas otacza, dlatego wszelkie działania na rzecz środowiska jest jednym z celów programu naszej szkoły.

      W minionym roku szkolnym podjęliśmy dużo działań mających na celu poprawę nawyków zdrowotnych i dobrego samopoczucia uczniów i pracowników szkoły. Szkolny program promocji zdrowia przyjął w roku szkolnym 2023/2024 następujące cele priorytetowe:

      1. Promowanie zdrowego stylu odżywiania się.
      2. Promowanie zdrowego stylu życia – nauka umiejętnego gospodarowania czasem poprzez promocję aktywnego stylu życia.
      3. Promowanie profilaktyki zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem higieny.
      4. Zmniejszenie poziomu hałasu na przerwach międzylekcyjnych.

      PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY DOTYCZĄCY DZIAŁAŃ ZDROWOTNYCH W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 - do pobrania